Kulinarne ABC

Sztuka smażenia- czyli na jakim tłuszczu smażyć by było zdrowo?

Moda na zdrowe, ale przede wszystkim bardziej świadome odżywianie zyskuje coraz więcej zwolenników. Coraz częściej zamiast tradycyjnego smażenia wybieramy zdrowsze alternatywy przyrządzania posiłków, chociażby gotowanie na parze. Jednak wcale nie musimy rezygnować z ulubionych potraw z patelni, wystarczy że wybierzemy odpowiedni tłuszcz. Obecny rynek oferuje wiele zamienników tradycyjnego smalcu czy masła klarowanego:

  • olej rzepakowy- najzdrowszy wśród olejów, ze względu na największą zawartość kwasów omega-3. Zawiera on też najmniej, bo zaledwie 1% uważanego za szkodliwy, kwasu erukowego. Jednak do smażenia warto wybrać olej rafinowany a nie tłoczony na zimno, gdyż jego punkt dymienia wynosi aż 205° C;
  • olej kokosowy- choć ostatnio pojawia się sporo informacji o szkodliwości tego oleju, to jednak jest on jednym z najzdrowszych i najlepszych tłuszczów do smażenia. Składa się on w 60% z kwasu laurynowego- nasyconego kwasu tłuszczowego. W podobnej ilości występuje on w mleku matki i ma właściwości antywirusowe i bakteriobójcze. Ponadto olej kokosowy wspomaga regulację poziomu cukru we krwi a także ma właściwości przeciwutleniające. Niewątpliwą jego zaletą jest także wysoki punkt dymienia, który wynosi aż 200°C, przez co świetnie nadaje się do smażenia w wysokich temperaturach;
  • masło klarowane ghee- wytwarzane jest z tłuszczu zwierzęcego, w procesie długiego podgrzewania na niewielkim ogniu. W ten sposób uzyskiwany jest czysty tłuszcz, który się nie przypala i nie dymi. To masło to także świetna alternatywa dla osób borykających się z nietolerancją laktozy.