Kulinarne ABC

To ON w dużej mierze prowadzi do OTYŁOŚCI! Oto czym zastąpić biały CUKIER by było ZDROWO!

Słodki smak towarzyszy nam już od samego początku. A to dlatego, że poznajemy go już w wieku niemowlęcym. Wszystko za sprawą laktozy, która jest obecna w pokarmie matki i to właśnie ona odpowiada za słodki smak mleka kobiecego. Być może właśnie dlatego ten smak jest najbardziej preferowany przez całe nasze życie.

Najbardziej znaną na całym świecie, a co za tym idzie najczęściej stosowaną substancją słodzącą jest biały cukier, czyli sacharoza. I choć jest on pochodzenia naturalnego, to poza energią nie dostarcza nam żadnych wartości odżywczych. Co gorsza, jego duże spożycie prowadzi do otyłości i wielu chorób.

Dlaczego ciężko nam zrezygnować z cukru? Odpowiedź jest prosta. Uzależnia. Cukier pobudza w mózgu produkcję serotoniny, która poprawia nastrój, choć jedynie na krótką chwilę.

Duża ilość cukru w diecie sprzyja powstawaniu próchnicy, zakłóca gospodarkę hormonalną, przyspiesza procesy  starzenia, przyczynia się do rozwoju chorób układu krążenia.

Dobra wiadomość jest taka, że wcale nie musimy rezygnować ze słodzenia czy słodkości. Obecny rynek oferuje nam szeroką gamę zdrowszych zamienników białego cukru. Oto czym można go zastąpić:

  • erytrol- w naturalnej postaci znajdziemy go w melonach, gruszkach i winogronach, a także sfermentowanym jedzeniu. Przemysłowo uzyskuje się go w procesie fermentacji glukozy;
  • ksylitol– otrzymuje się go z kory brzozy. Warto go stosować bo nieznacznie podnosi poziom glukozy we krwi, działa jak błonnik spowalniając opróżnianie żołądka, a co ciekawe hamuje rozwój bakterii odpowiedzialnych za próchnicę!;
  • melasa–  jest produktem ubocznym podczas produkcji cukru białego. Najczęściej występuje w postaci ciemnego syropu. Zawiera żelazo;
  • stewia– pozyskuje się ją z młodych liści rośliny o tej samej nazwie, które są bogatym źródłem żelaza, miedzi, manganu i cynku. Mimo to nie poleca się jej kobietom w ciąży i karmiącym piersią (ze względu na brak badań klinicznych w tych grupach);
  • miód– choć jest wchłaniany przez nasz organizm równie szybko jak biały cukier i ma od niego wyższą wartość energetyczną, to jest od niego zdecydowanie zdrowszy, a to za sprawą znajdujących się w nim minerałów (wapń, żelazo, fosfor, magnez czy potas), garbników, wosków, olejków, enzymów, pułków kwiatowych i kwasów organicznych;
  • syrop klonowy– ma niższą wartość energetyczną od cukru, natomiast ma większą wartość odżywczą ze względu na znajdujące się w nim witaminy z grupy B, magnez, potas, fosfor czy mangan. Pozyskuje się go poprzez odparowanie wody z soku pobranego z pnia klonu;
  • syrop z agawy– pochodzi z sukulenta o tej samej nazwie, rosnącego w Meksyku. Charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym. Co więcej zawiera insulinę. W smaku jest nawet trzykrotnie słodszy od cukru białego.

Nie musimy rezygnować ze słodkiego smaku, ale wybierajmy mądrze.

źródło: kuchnia lidla