Kulinarne ABC

Warto sięgać po nie zwłaszcza w okresie jesienno- zimowym, czyli pomysł na … jabłko!

Jabłka to zdecydowanie najpopularniejsze owoce w naszym kraju. Są dostępne cały rok, są tanie, ale najważniejsze to że są smaczne i zdrowe.  Warto sięgać po nie zwłaszcza teraz w okresie jesieni i zimy, bo to właśnie w tym okresie mają one najwięcej wartości wspomagających nasz organizm.

Na naszym rynku dostępnych jest wiele odmian tych owoców, a każdy z nich znajduje zastosowanie w naszej kuchni. Odmiany kwaśniejsze doskonale sprawdzają się w wypiekach, daniach wytrawnych czy produkcji cydru. Te słodkie są doskonałą przekąską w ciągu dnia i zdrową alternatywą dla słodkości.

Dlaczego warto jeść jabłka? Przede wszystkim są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, błonnika, pektyn i witamin. Najwięcej z nich znajduje się tuż pod skórką, dlatego dobrze spożywać je nie obrane.

Błonnik jest nieodzownym elementem naszego menu, bo to on wspomaga prawidłową pracę układu trawiennego, pektyny zaś obniżają cholesterol, regulują poziom cukru we krwi i, co ważne, oczyszczają organizm z toksyn i poprawiają przemianę materii.

Nie można pominąć tu polifenoli. Te naturalne substancje chronią nas przed wieloma schorzeniami: chorobami układu krążenia, niektórymi nowotworami ( m.in. płuc i piersi), cukrzycą, Alzheimerem czy Parkinsonem. Regularne spożywanie tych owoców ułatwia przyswajanie wapnia, który odpowiada za kondycję naszych zębów, włosów i paznokci.

W jabłkach znajdziemy także dużo minerałów, takich jak potas, fosfor, wapń, sód, magnez i żelazo.

Choć najczęściej owoce te kojarzą nam się z szarlotką, to sposobów ich wykorzystania jest co niemiara. Pomijając oczywiście zjedzenie ich jako przekąski w ciągu dnia, możemy dodać je także do porannej owsianki, ryżu, zrobić z nich zdrowe chipsy jabłkowe (przepis znajdziecie tu). To także doskonały dodatek do surówek i mięs, chociażby faszerowana kaczka czy kurczak.

Jabłka warto wybierać według własnych preferencji smakowych. Do soków najlepiej nadają się antonówki, kortlandy, mekintosza, malinówki i szampiony. Na domowe dżemy czy musy warto sięgnąć  po jabłka kwaśne: antonówka, reneta, szampion oraz jabłka słodko-kwaśne, twarde i o dużej zawartości soków: delikatesy i kortlandy. Zaś do tradycyjnego kompotu można wykorzystać absolutnie każdą odmianę.

Ogromny wybór  jabłek daje nam szeroki wachlarz możliwości. I korzystajmy z tego dobrodziejstwa.