Kulinarne ABC

Źródlana, mineralna czy stołowa? Która woda jest dla nas najlepsza?

Moda na zdrowe odżywianie i bycie fit sprawiła, że coraz więcej osób chętniej sięga po wodę, odstawiając słodkie i niezdrowe słodkie napoje. Sklepowe półki oferują nam szeroki wybór wody, ale mało kto zastanawia się nad tym, jaki rodzaj wybrać, by była dla nas jak najlepsza. Niewiele z nas też wie, jak ją prawidłowo przechowywać.

A przecież woda to coś więcej niż tylko napój. Nasz organizm składa się w 70% z wody. Ponadto jest nam ona potrzebna do oddychania, trawienia, usuwania toksyn z organizmu, ale jej najważniejszym zadaniem jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury naszego ciała na stałym poziomie.

Powszechnie panuje kilka opinii, ile dziennie wody powinniśmy spożyć. Niektórzy twierdzą, że optymalnie powinno się jej wypijać 8 szklanek dziennie, inni, że 1,5 litra. Ale tak naprawdę nie ma sztywnie określonego poziomu. Wszystko zależy od trybu życia, wagi, a nawet płci, bo okazuje się, że mężczyźni powinni jej wypijać więcej niż kobiety. Natomiast najczęściej słyszy się, że kobiety powinny wypijać ok. 2 litrów wody dziennie, zaś panowie 2,5 litra. Można to sobie także samemu wyliczyć, wystarczy podzielić swoją wagę przez 30 (czyli np. osoba ważąca 60 kg powinna jej wypijać 2 litry dziennie). Jednak trzeba tu pamiętać, że dla osób intensywnie trenujących taka ilość może być nie wystarczająca.

Przechodząc do wyboru wody, temat staje się już bardziej złożony. Większość z nas dzieli wody na gazowaną i niegazowaną, ewentualnie jeszcze na źródlaną i mineralną. A podział wód jest bardziej złożony. Na rynku mamy dostępne wody źródlane, mineralne, stołowe i naturalne wody lecznicze.

Najbardziej popularne wody źródlane zawierają niewielką ilość składników mineralnych, bo mniej niż 1000 mg na litr, ale dobrze rozpuszczają składniki odżywcze z pokarmów, co wpływa na ich lepsze przyswajanie. Po taką wodę powinny sięgać osoby z nadciśnieniem, natomiast nie są zalecane kobietom w ciąży, gdyż wody źródlane wypłukują cenne minerały.

Wody mineralne zawierają znacznie więcej minerałów niż wody źródlane (chociażby wapń, magnez, żelazo). Możemy je podzielić na nisko-, średnio- i wysokomineralizowane. Te z większą ilością minerałów zaleca się osobom cierpiącym na zaparcia czy niedobory minerałów. Ten rodzaj wód chroni nas przed miażdżycą, nadciśnieniem czy osteoporozą. Ze względu na dość wysoką zawartość sodu poleca się je także sportowcom. Jednak nie należy podawać ich niemowlętom.

Wody stołowe powstają poprzez zmieszanie wody źródlanej z wodą mineralną lub samymi składnikami mineralnymi, dlatego ich właściwości są podobne do wód mineralnych wysokomineralizowanych. Głównie poleca się je sportowcom i osobom pracującym fizycznie. Doskonale uzupełniają minerały i gaszą pragnienie także u starszych dzieci.

I ostatnie wody lecznicze charakteryzują się największą ilością składników mineralnych, od 2000 nawet do 24000 mg na litr. Stosuje się je na wiele schorzeń, w zależności na różną zawartość minerałów. Warto jednak przed ich zpożyciem skonsultować się z lekarzem.

A jak prawidłowo przechowywać wodę? Najlepiej sprawdzą się miejsca chłodne, bez dostępu promieni słonecznych.

Pijmy wodę na zdrowie!